5 Cerita Penebusan Terbesar Naruto

  • Post category:Anime
5 Cerita Penebusan Terbesar Naruto

Perjalanan penebusan itu panjang, tetapi beberapa watak Naruto yang paling terkenal berjaya menempuhi perjalanan sukar ini. Walaupun mereka tidak dapat memadamkan masa lalu mereka, mereka memilih untuk menebus dosa mereka atau mencari penebusan dalam kematian. Cerita-cerita ini popular dalam kalangan peminat kerana mereka menawarkan pengembangan watak yang tidak dijangka dan kompleks, dan lima watak ini, khususnya, membuktikan bahawa sesiapa sahaja boleh mengalami perubahan hati.

Gaara

Gaara ialah anak lelaki Kazekage Keempat dari Kampung Pasir Tersembunyi di Tanah Angin. Seperti Naruto, dia adalah jinchūriki yang menderita zaman kanak-kanak yang gelap dan sunyi. Sebagai jinchūriki Satu-Ekor (Shukaku) sebagai anak kecil, penduduk kampung melihatnya sebagai raksasa yang mempunyai kekuatan berbahaya dan iblis.

Ketika pertama kali diperkenalkan dalam siri ini, dia dan dua adik-beradiknya adalah pasukan tetamu dari Pasir Tersembunyi yang tiba di Konoha untuk mengambil bahagian dalam Peperiksaan Chūnin. Semasa melengkapkan Ujian Chūnin, Gaara mengejutkan penonton dengan jutsu “Sand Coffin” yang terkenal, menggunakan pasir untuk melemas dan membunuh lawannya dengan kejam. Gaara digambarkan sebagai penjahat ketika Kampung Pasir dan Bunyi merancang untuk menyerang Konoha dan menggunakan kekuatan Gaara dan Shukaku sebagai senjata mereka untuk menjatuhkan kampung itu.

Sementara itu, Gaara cuba membunuh Rock Lee semasa pertarungan peperiksaan mereka sebelum Guy Sensei masuk campur. Dia malah pergi menemui Rock Lee di hospital untuk menghabiskannya, sehingga Naruto dan Shikamaru menghentikannya. Dia masih membunuh beberapa shinobi Rumput and Bunyi sebelum ujian akhir, mengukuhkan bukti nafsu darahnya dan benar-benar mengabaikan nyawa manusia. Ketika penyerangan dimulai semasa pertarungannya dan Sasuke, ia bergerak ke padang gurun di sekitarnya di mana Naruto menghentikan Gaara – walaupun dia mengalami perubahan Satu-Ekor. Setelah mengetahui bahawa Naruto juga adalah jinchūriki dengan masa lalu yang serupa — yang berjaya mencari teman untuk dilindungi seperti Sasuke dan Sakura — Gaara mula memikir kembali makna kewujudannya.

Ketika Gaara berubah baik, dia memberitahu Kankurō bahawa bertemu Naruto membawanya kejelasan yang dia perlukan untuk memberi maksud semula hubungannya dengan orang lain, yang sebelumnya hanya membawanya kepahitan. Gaara menyatakan bahawa dia akan melalui jalannya sendiri untuk penebusan untuk menjadi lebih seperti Naruto, yang sekarang dia kagumi. Ketika Gaara menjadi Kazekage Kelima tidak lama kemudian, penduduk kampungnya sendiri takut kepadanya tetapi Gaara berhasrat untuk memenangi mereka dan dihargai oleh orang lain.

Gaara mencapai matlamat ini setelah melindungi Kampung Pasir, mengorbankan nyawanya sendiri untuk menyelamatkan mereka dari Akatsuki sebelum kemudian dibangkitkan semula. Kampungnya dan seluruh dunia shinobi bertambah mengagumi dan menghormatinya, melantiknya sebagai Commander-in-Chief Angkatan Shinobi Bersekutu dalam Perang Ninja Besar Keempat.

Nagato (Pain)

Nagato hanya seorang kanak-kanak dalam Hujan Tersembunyi semasa Perang Ninja Besar Kedua ketika dia dihadiahkan kekuatan dewa dari Rinnegan Madara Uchiha, dengan harapan dapat mengambil kembali matanya dalam masa depan. Setelah menyaksikan shinobi Daun membunuh orang tuanya, Nagato membangkitkan kekuatan Rinnegan untuk pertama kalinya untuk membunuh mereka dan membalas dendam bagi ibu bapanya. Berjuang untuk bertahan hidup di negeri-negeri yang dilanda perang, dia menjumpai Konan dan Yahiko, yang juga anak yatim perang. Mereka kemudian menemui Sannin Legenda, dengan harapan dapat diajar ninjutsu, yang disetujui oleh Jiraiya dan membesarkan dan melatih ketiga-tiga anak yatim perang itu selama beberapa tahun.

Setelah Jiraiya meninggalkan mereka untuk menjaga diri sendiri, ketiga-tiga anak yatim itu membentuk Akatsuki untuk menghilangkan dunia dari kesakitan dan keganasan. Namun, kumpulan mereka yang berniat baik dimanipulasi oleh Obito, yang menyebabkan kematian Yahiko. Menyedari bahawa keamanan adalah objektif yang naif dan tidak dapat dicapai, Nagato menerapkan keperibadian “Pain” dengan misi untuk membawa rasa sakit kepada dunia untuk membuat mereka menginginkan keamanan. Dia kemudian menggunakan Enam Jalan Pain untuk membunuh Jiraiya dan memusnahkan Daun Tersembunyi dengan “Shinra Tensei.”

Sebagai pelajar tuan yang sama, Nagato dan Naruto bercakap hati-ke-hati mengenai idea keamanan mereka yang berbeza. Tiba-tiba yakin bahawa Naruto adalah orang yang akan membawa keamanan yang selalu dia inginkan, Nagato mengorbankan nyawanya dengan “Samsara of Heavenly Life Technique” untuk menghidupkan kembali semua orang di Daun Tersembunyi – mencapai penebusan dengan kematian.

Sasuke Uchiha

Setelah kematian keluarganya dan seluruh puak sebagai anak kecil, Sasuke menetapkan kebenciannya terhadap abangnya, Itachi. Terdesak untuk menjatuhkan orang yang mengambil segalanya darinya, dia memberitahu Pasukan 7 bahawa dia akan memulihkan puaknya dan menghancurkan “seseorang” tertentu. Kehausan balas dendam ini menyebabkan Sasuke mengikuti Orochimaru dan kekuatan yang dia tawarkan kepadanya walaupun terdapat banyak percubaan dari sensei, rakan sepasukan dan rakan sekelasnya untuk menghentikannya daripada pergi. Dia dijenamakan sebagai shinobi rouge, membiarkan kebenciannya memakannya sehingga dia tidak dikenali.

Dalam perjalanannya, dia cuba membunuh bekas rakan sepasukannya tanpa ragu dan berjaya membunuh Itachi untuk memenuhi tujuan hidupnya. Dia bergabung dengan Akatsuki setelah Obito mendedahkan kebenaran tentang puak dan desanya, menjatuhkannya lebih jauh ke dalam kegelapan.

Setelah mengetahui bahawa Itachi sengaja memusnahkan puak Uchiha untuk melindungi keseluruhan Daun Tersembunyi, Sasuke membenci Daun Tersembunyi dan memulakan misi baru untuk menghancurkannya. Namun, Perang Ninja Besar Keempat bermula dan dia diberi kesempatan untuk berbicara dengan Hokages masa lalu yang telah dibangkitkan semula. Dia mula mempersoalkan makna puak dan kampung, dan yang mana yang lebih penting akhirnya.

Menyedari bahawa Madara dan Itachi sama-sama memilih untuk melindungi Daun Tersembunyi dari bayang-bayang dan melakukan pekerjaan kotornya, Sasuke memutuskan untuk melakukan hal yang sama dan bertemu kembali dengan bekas pasukannya untuk menyelamatkan dunia shinobi. Selepas perang, Sasuke memulai perjalanan solo ke seluruh dunia untuk menebus dosa-dosanya yang lalu, yang membawanya ke penebusan.

Orochimaru

Orochimaru selalu didorong oleh tujuannya untuk mempelajari semua Jutsu dan rahsia dunia, menempatkan pengerjaan pengetahuannya lebih tinggi daripada nyawa orang lain. Sebagai shinobi Daun, dia membesar menjadi salah satu Legendary Sannin bersama dengan Tsunade dan Jiraiya. Ketiga-tiga rakan sepasukan itu berkhidmat dalam Perang Ninja Besar Kedua, di mana Orochimaru dilihat kurang menilai nyawa – sehingga dia mencadangkan untuk membunuh anak yatim perang.

Dia menyebabkan banyak orang menderita atau mati dalam eksperimennya untuk meneliti dan mencipta jutsu baru. Dia bukan hanya bertanggungjawab atas kematian Hokage Ketiga dan lebih dari seribu orang yang dia gunakan sebagai tikus makmal, dia juga memainkan peranan besar dalam keturunan Sasuke ke dalam kegelapan, memaksa kekuatannya dan tanda sumpahannya kepada Sasuke, bertentangan dengan kehendaknya.

Dengan kejahatan dan kesalahannya yang tidak terukur, Orochimaru digambarkan sebagai penjahat hampir keseluruhan siri Naruto . Penggambaran jahatnya yang biasa dijangka peminat adalah sebab mengapa penebusannya boleh dikatakan paling mengejutkan. Semasa Perang Ninja Besar Keempat, Orochimaru menggunakan empat Zetsu Putih untuk melakukan Jutsu Reinkarnasi Dunia Tidak Murni untuk menghidupkan kembali empat Hokage sebelumnya. Ini membolehkan Sasuke untuk mengajukan pertanyaan mengenai puak dan kampung, dengan jawapan yang menawarkan kejelasan yang diperlukan untuknya dan Orochimaru untuk tiba-tiba bergabung dalam usaha perang.

Sekarang membantu Pasukan Shinobi Bersekutu, Orochimaru menemui Tsunade yang cedera dan menawarkan rawatan menyelamatkan nyawa Kage itu. Memandangkan perubahan hatinya yang tidak dijangka untuk berjuang dalam peperangan itu, kesalahan masa lalu Orochimaru kebanyakannya diabaikan, yang membolehkannya hidup bebas di bawah pengawasan Yamato.

Obito Uchiha

Obito adalah anggota puak Uchiha yang berperanan sebagai askar kanak-kanak dalam Perang Ninja Besar Ketiga bersama Kakashi, Rin dan Minato. Ketika Rin diculik dalam misi mereka, Obito meyakinkan Kakashi untuk mempertaruhkan misi dan menyelamatkannya dari penculik. Semasa misi penyelamatan mereka, gua itu mula runtuh dan Obito mengorbankan dirinya untuk melindungi Rin dan Kakashi. Hancur di bawah batu tanpa kemungkinan untuk hidup, dia menghadiahkan Kakashi Sharingan kirinya dan menerima kematiannya kerana dia dapat menyelamatkan Rin, yang selalu dia cintai. Namun, Madara Uchiha menemuinya dan menyelamatkan nyawanya menggunakan sel Zetsu Putih dan Hashirama Senju untuk memulihkan badannya yang hancur.

Obito akhirnya meninggalkan Madara kerana dia diberitahu bahawa Rin dan Kakashi berada dalam bahaya tetapi tiba tepat pada waktunya untuk melihat Rin mengorbankan dirinya di chidori Kakashi. Obito salah menafsirkan tempat kejadian dan percayai Kakashi membunuhnya. Dia mula melihat dunia sebagai kejam dan tidak memaafkan dan kemudian mengambil nama Tobi, memakai topeng untuk memanipulasi Akatsuki bagi Madara. Dia berkongsi matlamat Madara untuk mencipta Tsukuyomi yang Tak Terbatas supaya dia dapat menjalani kehidupan yang selalu dia idamkan, sebagai Hokage dan bersama dengan Rin. Ini melengkapkan transformasinya menjadi antagonis Naruto utama, memulakan Perang Ninja Besar Keempat.

Setelah berlawan dan bercakap dengan Kakashi, dia mengalami perubahan hati yang drastik, membantu Team 7 mengalahkan Kaguya dengan menggunakan Rinnegan miliknya untuk melakukan perjalanan antara dimensi. Dia sekali lagi mengorbankan dirinya dan mati kerana terlalu banyak menggunakan kekuatannya, bersatu kembali dengan Rin di akhirat di mana dia akhirnya menemukan keamanan dan penebusan.

Sumber: CBR

Leave a Reply