Dragon Ball Super: Adakah Gohan Mempunyai Kuasa Penyembuhan Rahsia?

  • Post category:Anime
Dragon Ball Super: Adakah Gohan Mempunyai Kuasa Penyembuhan Rahsia?

Dragon Ball Super membawa kembali Future Trunks, salah satu watak Dragon Ball Z. Walau bagaimanapun, versi watak itu dalam Super adalah sedikit berbeza daripada sebelumnya, dengan kuasa dan kebolehan baru. Salah satu kuasa ini adalah kemampuan untuk menyembuhkan dirinya dan orang lain, taktik yang sangat berguna dalam pertempuran sengit.

Akibat keadaan sekitar kuasa penyembuhan Future Trunks, banyak yang percaya bahawa Gohan juga harus memiliki kuasa ini. Namun, jawapan bahawa adakah dia mempunyainya ada hubungannya dengan kehidupan yang sangat berbeza yang mereka berdua jalani dan hubungannya dengan Supreme Kai. Berikut adalah mengapa Trunks versi Super dapat menggunakan kuasa penyembuhan dan mengapa Gohan tidak.

Mengapa Future Trunks Mempunyai Kuasa Penyembuhan

Dalam versi manga Dragon Ball Super , Future Trunks adalah pelajar Shin dari versi garis masanya. Kemampuan untuk menyembuh sebenarnya didedahkan kepada Trunks oleh Shin, yang membantunya mengasahnya. Sejak saat itu, dia akan memiliki kendali aktif terhadap kemampuan itu, menggunakannya untuk tidak hanya menyembuhkan dirinya sendiri tetapi juga menjaga orang lain. Sebelum dia mengetahui kemampuan ini, dia sebenarnya telah menggunakannya secara tidak sengaja. Ini membuat sekutu-sekutunya seperti Future Mai selamat dan sihat setiap kali mereka menghadapi bahaya.

Ini menimbulkan persoalan adakah Gohan juga memiliki kemampuan ini atau tidak. Lagipun, Gohan berlatih dengan Kai sebentar dalam garis masanya sendiri, dan seperti Trunks, menggunakan Pedang Z untuk sementara waktu. Namun, ada satu perbezaan utama yang menjelaskan mengapa hanya Trunks mempunyai kemahiran yang bagus ini.

Mengapa Gohan Tidak Mempunyai Kuasa Penyembuhan

Tidak seperti Future Trunks, Gohan tidak memiliki kemampuan penyembuhan yang berasal dari Kai ini. Ini kerana latihan yang luas yang diberikan Shin kepada Trunks, yang Gohan tidak pernah dapat dari mana-mana Kai pun. Latihan tersebut melibatkan rejimen yang agak tidak masuk akal di mana Trunks harus benar-benar menari di sekitar salah satu Kai sepanjang hari.

Begitu juga, Shin dalam garis waktu Future Trunks telah kehilangan Kibito Kai, sedangkan Kibito masih hidup ketika Gohan masih berlatih dengan Supreme Kai itu. Ini bermaksud Shin harus mengajar kaedah ini kepada Trunks untuk menurunkan pengetahuan itu. Sebaliknya, latihan Gohan dengan Supreme Kai membawanya ke pertempuran dengan dan kekalahan berikutannya di tangan Majin Buu. Ini menyebabkan Goku kembali sebagai protagonis dan Gohan meninggalkan sorotan. Latihan Kai-nya tidak akan diteruskan, dan dia malah akan menjalani kehidupan seorang sarjana dan suami pada saat Dragon Ball Super .

Dengan kata lain, dia hanya mendapat sedikit latihan Kai dan bukan yang lengkap adalah mengapa Gohan tidak pernah dapat mempunyai kuasa penyembuhan yang akan dikembangkan oleh Future Trunks. Ada kemungkinan dia masih dapat melakukannya jika dia meluangkan masa, tetapi jelas bahawa watak itu lebih berminat pada kehidupan orang awam daripada yang lain.

Sumber: CBR

Leave a Reply