Naruto: 5 Ahli Akatsuki yang Bertindak Melawan Kumpulan Itu

  • Post category:Anime
Naruto: 5 Ahli Akatsuki yang Bertindak Melawan Kumpulan Itu

Sebagai organisasi jenayah yang paling terkenal dan kuat di Naruto, Akatsuki sering menghadapi masalah untuk menjaga keamanan di antara anggota-anggotanya. Sama ada mereka berkongsi visi kumpulan atau hanya menikmati kekacauan, setiap anggota Akatsuki mempunyai tujuan sendiri untuk menyertai kumpulan tentera upahan elit ini.

Ini bermaksud bahawa kepentingan individu sendiri mereka sering bertentangan, sehingga menimbulkan perselisihan atau pertempuran besar-besaran sesama sendiri. Berikut adalah lima anggota Akatsuki yang bertindak menentang organisasi mereka sendiri di Naruto , dan mengapa.

Orochimaru

Tidak lama selepas Orochimaru meninggalkan Daun Tersembunyi, dia menyertai Akatsuki untuk memulai kehidupan jenayah barunya. Dia pada awalnya dipasangkan dengan Sasori dan bakatnya sangat sesuai untuk organisasi. Ketika Itachi Uchiha menyertai Akatsuki tidak lama kemudian, Orochimaru terkagum dengan kemampuannya yang tiada tandingannya di usia muda. Ingin memperoleh Sharingan Itachi, Orochimaru merancang untuk mencuri mata Itachi dan mengambil tubuhnya.

Walaupun Orochimaru mempunyai pelbagai Jutsu yang kuat, Itachi menggunakan Sharingannya untuk menghentikan serangannya. Itachi meletakkan Orochimaru di bawah genjutsu dan memotong tangan kirinya, menamatkan rancangan asalnya. Orochimaru memilih untuk meninggalkan Akatsuki selepas itu, tidak lagi mahu mendengar dan bermain baik dengan anggota lain dalam kumpulan itu. Tindakan ini memulakan persaingan yang berterusan antara Orochimaru dan Akatsuki, dengan Kabuto terperangkap antara kedua-dua pihak itu sebagai pengintip kemudian di Naruto .

Sasori

Sasori Pasir Merah direkrut ke dalam Akatsuki oleh Konan setelah dia mengalahkannya dalam pertempuran. Sebagai bekas rakan kongsi Orochimaru, Sasori menimbulkan dendam terhadapnya setelah pemergiannya. Malah, dia menggunakan Kabuto untuk mengintipnya, tidak menyedari Kabuto sudah bekerja untuk Orochimaru, yang dia benar-benar setia kepada.

Setelah mengesan lokasinya, Sasori dan Orochimaru saling bertembung di Tanah Angin dan memulakan pertempuran mereka yang telah lama ditunggu. Sasori menggunakan boneka Kazekage Ketiga sementara Orochimaru membalas dengan penjelmaan semula Kazekage Ketiga yang sebenarnya. Walaupun Jutsu “Memanggil: Reinkarnasi Dunia Tidak Murni” Orochimaru berjaya, Sasori memaksanya untuk berundur sementara Deidra mengebom tempat persembunyiannya. Bukan hanya Sasori menentang bekas rakan Akatsukinya, tetapi dia juga menawarkan intel rahsia organisasi kepada Sakura setelah dia dan Chiyo mengalahkannya dalam pertempuran, memberitahu mereka waktu dan tempat pertemuan rahsia sebagai hadiah menewaskannya.

Nagato (Pain)

Nagato pada awalnya membentuk Akatsuki bersama Konan dan Yahiko, menubuhkan organisasi itu sebagai anak yatim perang yang naif tetapi bertujuan baik yang hanya ingin membawa keamanan ke dunia. Namun, rasa damai dan keadilan Nagato menjadi melengkung setelah Obito secara tidak langsung menyebabkan kematian Yahiko dan kemudian memanipulasi tragedi peribadi Nagato. Obito meyakinkannya bahawa dunia tidak akan dapat mengenali kedamaian tanpa mengetahui kesakitan yang dibawa oleh peperangan terhadap mangsa dan orang yang mereka sayangi. Nagato mula menggunakan watak Pain dengan harapan dapat menunjukkan kepada dunia rasa sakit sejati dan reputasi Akatsuki sebagai organisasi jenayah gelap meningkat di seluruh Naruto .

Menggunakan mayat Yahiko yang telah meninggal dunia sebagai sebahagian dari Enam Jalan Kesakitan melalui Rinnegannya, Nagato menggunakan kekuatan seperti Tuhan yang diberikan kepadanya oleh Madara untuk memajukan agenda Akatsuki. Walaupun menjadi pengasas asal, Nagato terlalu buta dengan keyakinannya sendiri untuk menyedari Obito sedang memperalatkan dia dan Akatsuki selama ini. Setelah melakukan tindakan yang tidak dapat diduga atas nama Akatsuki, seperti membunuh Jiraiya dan menghancurkan seluruh Daun Tersembunyi, mata Nagato tidak mulai terbuka hingga dia bertemu Naruto.

Sebagai rakan pelajar Jiraiya, Naruto meyakinkan Nagato untuk mempercayai ideanya tentang dunia yang lebih baik. Memutuskan untuk menaruh kepercayaan penuh pada Naruto untuk mewujudkan kedamaian dengan caranya sendiri, Nagato mengorbankan nyawanya untuk melakukan “Samsara of Heavenly Life Technique” untuk menghidupkan kembali seluruh desa — meninggalkan Akatsuki dan rancangan asalnya.

Konan

Sebagai salah satu pengasas asal Akatsuki, Konan sangat setia kepada organisasi dan misinya untuk mencapai kedamaian. Setelah kematian Yahiko, dia semakin kecewa dengan dunia kejam dan sengsara di sekelilingnya. Dia memberi tumpuan untuk merekrut S-rank yang amat berkemahiran, seperti Sasori dan Hidan, untuk memperkuatkan pengaruh Akatsuki. Konan dan Nagato terus bekerjasama erat sehingga organisasi berkembang menjadi kumpulan tentera upahan sambil berkongsi visi dan kaedah yang sama untuk mewujudkan perdamaian. Namun, apabila Nagato mengorbankan nyawanya untuk menolong Naruto dan menghidupkan Daun Tersembunyi, keyakinannya juga mulai hilang.

Setelah kematian Nagato, dia mempercayakan kedamaian dunia kepada Naruto dan menawarkan sejambak bunga yang dibuat daripada kertasnya sebelum membawa mayat Nagato dan Pain bersamanya. Setelah menjanjikan Naruto dia sudah selesai dengan Akatsuki, dia meninggalkan organisasi itu dan menjadi ketua Desa Tersembunyi di Hujan. Tidak lama kemudian, Tobi tiba di sana untuk mencari mayat Nagato – untuk mencuri Rinnegannya. Sudah bersedia untuk kedatangannya, Konan melakukan segala daya untuk menghentikannya sementara Tobi menuduh dia dan Nagato mengkhianati Akatsuki. Sebagai tindakan terakhirnya, Konan menentang Akatsuki itu dan mengorbankan nyawanya demi kedamaian yang dibayangkan Naruto, mencapai penebusan dengan kematian.

Itachi Uchiha

Setelah Itachi menghancurkan puaknya sendiri untuk melindungi Daun Tersembunyi secara keseluruhan, dia dilabel sebagai pengkhianat dan meninggalkan kampung itu supaya rahsia di sebalik kejatuhan Uchiha akan disembunyikan daripada masyarakat umum. Sekarang dilabel penjahat dan nin-hilang, Itachi menyusup ke Akatsuki untuk mengawasi mereka dan memastikan mereka tidak menyerang Daun Tersembunyi. Dia pada awalnya berpasangan dengan Jūzō hingga kematiannya, dan kemudian berpasangan dengan Kisame. Setelah Orochimaru gagal mencuri badannya dan meninggalkan organisasi, Itachi membantu merekrut Deidara dengan mengalahkannya dengan genjutsu yang tiada tandingannya.

Walaupun menjadi anggota Akatsuki yang berharga yang membantu mereka memenangi beberapa pertempuran, Itachi tidak pernah benar-benar berada di pihak mereka di Naruto . Dia dengan bijak menentang organisasinya setiap kali kesempatan itu muncul, dengan tujuan untuk melindungi Sasuke dan Daun Tersembunyi dari bayangan.

Sumber: CBR

Leave a Reply