Naruto: 5 Kali Sasuke Biarkan Perasaan Sejatinya untuk Sakura Tertunjuk

  • Post category:Anime
Naruto: 5 Kali Sasuke Biarkan Perasaan Sejatinya untuk Sakura Tertunjuk

Hubungan kompleks Sasuke dan Sakura dalam Naruto adalah topik perbualan yang popular. Walaupun banyak peminat mempersoalkan cinta sejati Sasuke untuk Sakura, dia membayangkan masa depan hubungan mereka beberapa kali sepanjang siri ini.

Didorong oleh dendam dan kekuatan dari usia muda, Sasuke meninggalkan Sakura dan Konoha untuk menempuhi jalannya sendiri. Semasa dia menjatuhi ke kegelapan, jarak mereka ditarik lebih jauh sebelum akhirnya bersatu semula bertahun-tahun kemudian. Berikut adalah lima kali Sasuke mendedahkan perasaan sebenarnya terhadap Sakura sebelum dan selapas meninggalkan Konoha di Naruto .

Sasuke Pertama Kali Mengaktifkan Tanda Sumpahannya (Curse Mark) untuk Membalas Dendam Bagi Sakura

Semasa Ujian Chunin, Sasuke digigit oleh Orochimaru ketika dia menyerang Pasukan 7 di Hutan Kematian. Setelah Orochimaru meletakkan tanda sumpahannya pada Sasuke, Sasuke mula merana dalam kesakitan sambil dipegang Sakura. Dengan Naruto dan Sasuke keduanya tidak sedar diri, Sakura terbiar untuk mempertahankan pasukannya keseorangan ketika mereka diserang oleh tiga shinobi dari Negera Bunyi. Semasa pertarungan 3-on-1 itu, Sasuke tiba-tiba terbangun dan terlihat Sakura yang dipukul dan cedera.

Apabila melihat kecederaannya, tanda sumpahan Sasuke diaktifkan ketika tenaga jahat yang kuat mengalir keluar dari dirinya. Dengan aura yang menakutkan, dia menuntut untuk mengetahui shinobi mana yang menyakiti Sakura. Shibobi tersebut tidak menjawab kerana takut akan tindakan Sasuke. Zaku mengaku dialah yang menyakitinya, menyebabkan kemarahan dan tanda sumpahan Sasuke semakin memakannya. Dia tersenyum sambil mematahkan lengan Zaku dengan kejam. Ketika Sasuke bergerak untuk menyakiti shinobi Bunyi yang lain, Sakura memintanya untuk berhenti dan memeluknya dari belakang. Sasuke membalas sentuhannya, menyebabkan tanda dan aura jahatnya mundur.

Melindungi Sakura dari Gaara

Ketika Pasukan 7 melawan Gaara di hutan setelah Pasir memulai serangan mereka ke Konoha, Sasuke berjuang untuk mengawal kesan tanda sumpahan. Walaupun berlawan dengan Naruto, Gaara dapat menangkap Sakura dengan tangan Shukaku dan menahannya. Tetapi ketika Gaara kehilangan pegangannya, Sakura yang tidak sedarkan diri mulai jatuh sehingga Sasuke menangkapnya. Dia meletakkannya dengan perlahan di hadapan Pakkun dan menatapnya seketika sebelum menyuruh Pakkun menjaganya.

Ketika Sasuke kembali ke pertarungan mereka dengan Gaara yang seolah-olah tidak berharapan, dia memberitahu Naruto mereka harus mengutamakan keselamatan Sakura di atas segalanya. Sasuke berkata rakan sepasukannya di Pasukan 7 amat berharga baginya dan mengatakan bahawa dia sanggup mati untuk menghentikan Gaara – selagi Naruto membawa Sakura jauh dari bahaya. Ketika Naruto berjaya mengalahkan Gaara, Sasuke muncul dan mengatakan kepadanya bahawa dia sudah melakukan secukupnya kerana Sakura tidak apa-apa. Keutamaan dan kesediaan Sasuke untuk mati untuk memastikan keselamatan Sakura mendedahkan betapa dia menghargainya.

Sasuke Berterima kasih Kepada Sakura Sebelum Meninggalkan Konoha

Dengan ikatan yang mereka kongsi, intuisi Sakura cukup kuat untuk terasa ketika Sasuke memutuskan untuk meninggalkan Konoha. Dia memintasnya di depan kampung dan ketika Sasuke melihatnya, Sasuke bertanya apa yang dia lakukan di tengah malam dan menyuruhnya tidur. Ketika Sakura cuba berdebat, Sasuke mengatakan bahawa masalahnya tiada kaitan dengan Sakura. Sementara Sakura menafsirkan ini sebagai ungkapan kebencian dan kegusaran terhadapnya, Sasuke kemudian mengisyaratkan berkali-kali tentang keengganannya untuk menyeretnya ke dalam urusannya yang berbahaya. Menolak dia pergi adalah demi kebaikan Sakura pada masa itu, kerana kedahagaannya untuk membalas dendam dan kekuatan.

Terdesak untuk tetap bersamanya, Sakura menawarkan untuk membantunya membalas dendam atau hanya mengikutinya, tetapi Sasuke percaya dia berada di jalan yang tidak dapat dia ikuti dan tidak mahu merosakkannya. Semasa Sakura merayu padanya, Sasuke bersenyum dan mengata dia tidak berubah sebelum muncul di belakangnya. Dia mengucapkan terima kasih kepada Sakura untuk semuanya sebelum mengetuk dan menghilangkan kesedarannya dan meletakkannya dengan hati-hati di bangku agar dia tidak mengejarnya.

Sasuke dan Sakura dalam Perang Ninja Besar Keempat

Sakura and Sasuke

Pasukan 7 tidak bersatu lagi sehingga bertahun-tahun kemudian semasa Perang Ninja Besar Keempat, setelah Sasuke mengalami perubahan hati dan memutuskan untuk membantu dalam pertarungan. Dia amat kagum dengan sejauh mana Sakura telah datang sejak berlatih di bawah Tsunade. Semasa merentasi dimensi untuk melawan Kaguya, Obito dan Sakura bekerjasama untuk mencari dan mengambil Sasuke dari dimensi yang dia terperangkap dalam. Ketika mereka berjaya membuka portal ke dimensinya, Sakura mula pengsan, percayai bahawa ia telah ditutup sebelum Sasuke dapat melaluinya. Yang mengejutkannya, Sasuke muncul di belakangnya untuk menangkap dan memeluknya dengan erat.

Ketika Sasuke dan Naruto bersetuju untuk berlawan untuk terakhir kali tidak lama kemudian, Sakura sekali lagi cuba menghentikannya daripada melakukan sesuatu terburu-buru. Sama seperti pemergian awalnya dari Konoha, Sasuke mengetuk Sakura untuk menjauhkannya dari pertarungan di bawah jaminan bahawa Kakashi hadir untuk mengawasinya. Setelah Sasuke dan Naruto sama-sama cedera dan selesai dengan pertarungan mereka, Sakura tiba untuk menyembuhkan mereka berdua. Sasuke menatapnya dengan rindu dan menyesal sebelum akhirnya meminta maaf atas semua yang dia lalui.

Gerakan Cinta Terunggul Sasuke

Selepas peperangan itu, Sasuke memutuskan untuk menjalankan perjalanan solo untuk menebus dosa-dosanya dan melindungi Konoha dari bayangan. Walaupun dia biasanya akan dipenjara kerana jenayahnya yang lalu, Kakashi menjadi Hokage Keenam dan memaafkannya kerana bantuannya dalam Perang Ninja Besar Keempat. Sebelum pemergiannya, Sakura dan Kakashi menemuinya di pintu masuk kampung untuk menghantarnya pergi.

Walaupun Sakura sedih melihatnya pergi, Sasuke memerlukan masa untuk mengetahui tempatnya di dunia shinobi. Sakura menawarkan untuk menemaninya tetapi dia menolak kerana penebusannya bukan beban atau tanggungjawabnya. Dia pada mulanya kecewa dan merasa ditolak, tetapi Sasuke mengejutkannya dengan mencucuk dahinya. Ini adalah isyarat cinta terunggul Sasuke yang diwarisi dari Itachi, tidak pernah menggunakannya pada sesiapa pun hingga Sakura. Dia sekali lagi mengucapkan terima kasih dan menunjukkan bahawa dia boleh mengikutinya lain kali. Titik masa inilah titik perubahan utama dalam hubungan mereka, menandakan permulaan percintaan mereka yang sedang berkembang di Naruto .

Leave a Reply