One Piece: Bentuk Buah Iblis Baru Memberi Petunjuk Masa Depan [SPOILER] di Wano

  • Post category:Anime
One Piece: Bentuk Buah Iblis Baru Memberi Petunjuk Masa Depan [SPOILER] di Wano

AMARAN: Berikut ini mengandungi spoiler untuk One Piece Bab #1019, “Heliceratops,” oleh Eiichiro Oda, Stephen Paul dan Vanessa Satone.

Pendedahan bahawa Yamato adalah pengguna Buah Iblis dalam Bab #1019 manga One Piece sebenarnya tidak mengejutkan, tetapi jenis Buah (semacam Zoan) agak menarik. Nampaknya Yamato dapat berubah menjadi apa yang kelihatan seperti musang atau sesuatu yang serupa. Sekiranya ia adalah rubah — khususnya kitsune — maka itu mungkin memberi petunjuk masa depan Yamato di Wano.

Dalam agama Shinto di Jepun, kitsune putih mewakili Kami (Dewa) Inari. Sesuatu yang penting untuk diperhatikan mengenai tuhan ini adalah bahawa mereka digambarkan sebagai lelaki, wanita atau androgini. Dalam mitologi, Inari muncul di Jepun dengan menaiki kitsune putih membawa beras dalam masa kebuluran di negara itu. Dia adalah Kami beras, kesuburan, rubah dan lain-lain. Aspek terpenting tentang dirinya, dalam hal ini, adalah dia adalah Kami sejahtera dan kejayaan. Kitsune sendiri dilihat sebagai makhluk ghaib dan dapat membantu seseorang memperoleh kekayaan dan kuasa.

Sekiranya kekuatan Buah Iblis Yamato adalah berubah menjadi kitsune putih, maka itu dapat menjadi hubungan yang jelas dengan dewa rubah itu. Sekiranya dia hidup dalam pertempurannya dengan Kaido, cerita seterusnya mungkin menjadikannya seorang shogun di bawah Momonosuke. Walaupun dia menjelaskan bahawa dia ingin menyertai Topi Jerami setelah pertempuran itu tamat, dia mungkin dengan rela hati akan mengambil gelaran shogun kerana itu selaras dengan keinginannya sendiri dan bukan di bawah arahan ayahnya. Mungkin dia akan kekal di Onigashima untuk membantu mengembalikan ketertiban dan membantu membangun kembali, membantu Momonosuke dalam membimbing negara menuju kemakmuran, seperti Inari, dengan bertindak sebagai penasihat.

Pada akhir Bab #1019 dari One Piece , Yamato memberitahu Kaido bahawa jika dia tidak berjuang untuk Wano, maka dia tidak berhak mengelar dirinya Oden. Ini mungkin petunjuk lain bahawa dia akan memutuskan untuk tinggal dan membantu Wano pulih setelah pertempuran selesai. Walaupun jika dia terkorban, warisannya akan mengingatkan orang lain bahawa memperjuangkan apa yang benar, walaupun dalam kesusahan, adalah penting. Kisahnya akan diceritakan bersama dengan idolanya, Oden. Hanya masa yang akan memberitahu apakah nasib Yamato, sama ada mengikuti Luffy ke laut atau tinggal di belakang untuk menjadi panduan bagi negara Wano – sama ada dalam hidup atau mati.

Sumber: CBR

Leave a Reply