One Piece: Buah Iblis Luffy Meletakkan Tanda Sasaran di Belakangnya (dan Dia Tidak Perasan)

  • Post category:Anime
One Piece: Buah Iblis Luffy Meletakkan Tanda Sasaran di Belakangnya (dan Dia Tidak Perasan)

AMARAN: Berikut mengandungi spoiler untuk One Piece Bab #1018, “Jimbei vs. Who’s-Who,” oleh Eiichiro Oda, Stephen Paul dan Vanessa Satone.

Berikut pendedahan dalam Bab #1017 yang ditujukan oleh Who’s-Who, pertempurannya dengan Jimbei dalam manga One Piece telah mendedahkan butiran penting lebih lanjut mengenai Buah Iblis Gomu-Gomu no Mi dalam Bab #1018, “Jimbei vs. Who’s-Who.”

Hingga saat ini, Gomu-Gomu no Mi tidak dianggap sebagai sesuatu yang istimewa, selain ia adalah kuasa Luffy sendiri. Tetapi terima kasih kepada Who’s-Who, kita tahu bahawa bukan sahaja Gomu-Gomu no Mi dicuri oleh Shanks 12 tahun yang lalu, tetapi dia juga mengetahui tentang legenda yang berteori berkaitan dengan sejarah tersembunyi Buah Iblis itu. Butir-butir baru ini dapat membentuk masa depan Luffy dalam One Piece , dan juga secara retroaktif menjadikan tempatnya di dunia menjadi lebih tidak tertentu.

Ketika Who-Who berada di penjara, dia mengetahui tentang legenda Dewa Matahari Nika. Ketika bertarung dengan Jimbei di Bab #1018, dia bertanya kepada Manusia Ikan itu adakah dia mengetahui dengan kisah itu, kerana Dewa Matahari Nika adalah pejuang legenda yang bersumpah untuk membebaskan hamba di masa lalu, tetapi nampaknya dia tidak pernah menunaikan janjinya. Oleh kerana Jimbei adalah pemimpin Sun Pirates, sekumpulan bekas hamba Manusia Ikan, Who’s-Who percaya bahawa Jimbei mempunyai kaitan dengan kisah ini. Pertarungan berakhir dengan petua bahawa Jimbei mungkin tahu lebih banyak mengenai legenda itu tetapi tidak rela berkongsi dengan Who’s-Who. Oleh itu, soalan sebenarnya ialah: mengapakah Dewa Matahari Nika penting pada mulanya?

Walaupun hanya spekulasi dalam saat ini, Gomu-Gomu no Mi Luffy mungkin mempunyai hubungan dengan Dewa Matahari Nika. Pertama, Who’s-Who nampaknya merupakan salah satu daripada sekumpulan kecil orang yang mengetahui mengenai legenda Dewa Matahari Nika. Penjaga penjara dia mendengar kisah itu dari hilang setelah cerita itu dibocorkan, dan Who’s-Who tahu dia juga mungkin berada dalam bahaya. Juga, CP0 menjelaskan bahawa mereka berada di sana untuk mengesahkan kematian Who’s-Who. Nampaknya dia mungkin memiliki pengetahuan yang akan menjadi ancaman bagi Kerajaan Dunia (World Government), yang mungkin mengenai legenda Dewa Matahari Nika itu.

Kedua, jika Gomu-Gomu no Mi sebenarnya adalah kekuatan seorang pejuang legenda, maka itu akan menjelaskan mengapa lanun-lanun lain mengejarinya, terutamanya Shanks. Buah itu bahkan mungkin mempunyai kemampuan tersembunyi yang belum diterokai Luffy.

Kemudian ada teori bahawa Dewa Matahari Nika juga ialah “Joy Boy”. Sekiranya kedua-duanya benar-benar berkaitan, maka hubungan Shanks dengan Buah Iblis itu lebih jelas. Itu akan membina hubungan langsung dengan Gol D. Roger, sejak dia mengidolakan Joy Boy, dan juga memberi Shanks alasan untuk mencuri kekuatan yang membuat Kaptennya ketawa dengan kuat. Mungkin juga seseorang yang Momonosuke baca dalam diari ayahnya, tetapi belum dapat dilihat hubungannya.

Sekiranya legenda Dewa Matahari Nika itu benar, dan entah bagaimana dia juga memiliki Gomu-Gomu no Mi, maka Luffy ditakdirkan untuk menjadi simbol keselamatan kepada ramai, dan oleh kerana itu, menempatkan dirinya dalam jauh lebih banyak bahaya dari sebelum diketahuinya ketika dia memutuskan untuk memakan Buah itu. Ini juga bermaksud bahawa pegawai Kerajaan Dunia akan memburu Luffy dengan lebih agresif.

Akhirnya, jika Luffy dan Nika dihubungkan , maka transformasi terakhirnya mungkin mirip Dewa Matahari, dan itulah ketika dunia menyedari siapa sebenarnya Monkey D. Luffy. Sudah merupakan salah satu daripada beberapa pengguna “Will of D.”, ini dapat menambahkan lapisan lain pada kisah Luffy yang akan mengembangkan dunia One Piece lebih banyak lagi.

Sumber: CBR

Leave a Reply