One Piece Memperkenalkan Penjelmaan Baru Chopper yang Pelik: ‘Baby Geezer’

  • Post category:Anime
One Piece Memperkenalkan Penjelmaan Baru Chopper yang Pelik: ‘Baby Geezer’

AMARAN: Artikel ini mengandungi spoiler untuk One Piece Bab #1017 oleh Eiichiro Oda, Stephen Paul dan Vanessa Satone, tersedia dalam bahasa Inggeris sekarang dari Media Media.

Bab #1017 One Piece memperkenalkan kesan sampingan baru dari Chopper’s Rumble Ball: “Babyjiji,” atau dikenali sebagai “Baby Geezer” atau “Old Baby Man” (Lelaki Bayi Tua) yang digelar oleh peminat-peminat. Ini adalah kesan sampingan terbaru menggunakan Rumble Ball sejak formula diubah mengikut cadangan Caesar Clown. Kelemahan menggunakan pengubahsuaian baru ini melampaui hadnya adalah bahawa ia mengubah tubuh Chopper menjadi bentuknya yang paling aneh – badan bayi sementara fikirannya adalah orang tua.

The Rumble Ball dicipta oleh Chopper untuk meningkatkan kekuatan Buah Iblisnya sendiri atau untuk membiarkannya menggunakan kekuatan yang biasanya tidak dapat digunakan. Rumble Ball “memutarbelitkan panjang gelombang buat sementara waktu” Buah Iblisnya, begitulah cara Chopper dapat menggunakan kekuatan baru, tetapi kesannya sebelumnya hanya bertahan selama tiga minit. Selama langkauan dua tahun One Piece , Chopper bekerjasama dengan Caesar untuk memperbaiki formula, yang kini membolehkannya untuk menggunakan kesan Rumble Ball hingga 30 minit.

Rumble Ball dapat ditumpuk tetapi pengguna akan kehilangan kawalan atas kuasa Buah Iblisnya. Sekiranya Rumble Ball kedua diambil dalam masa enam jam dari yang pertama, kekuatan akan ditingkatkan lagi, tetapi akan kehilangan kawalan kekuatan tersebut. Yang ketiga mempunyai kesan yang serupa, tetapi lebih-lebih lagi, dengan pengguna tidak dapat mengawal siapa yang mereka gunakan kekuatan Buah Iblis mereka pada, baik itu kawan atau musuh.

Sekiranya pengguna tersebut adalah pengguna Buah Zoan, Rumble Ball membolehkan mereka mencapai beberapa transformasi baru dengan pelbagai kelebihan. Transformasi yang paling kuat adalah raksasa besar yang mempunyai kelebihan semua bentuk lain tetapi amat sukar dikawali. Satu-satunya cara untuk menghentikan pengguna yang mengamuk adalah menjatuhkan mereka ke dalam air, biar mereka bersentuhan dengan Batu Laut, atau menggunakan keupayaan membatal untuk membatalkan kesannya.

Chopper dapat menggunakan kekuatan Rumble Ball tanpa benar-benar harus mengambilnya setelah berlatih selama dua tahun tersebut. Terlebih lagi, dengan mengambil satu Rumble Ball, dia sekarang dapat mencapai efek yang sama seolah-olah dia mengambil tiga dan dapat mengawal kesan itu, walaupun hanya untuk waktu yang singkat. Dalam serangan Onigashima, dia menggunakan Rumble Ball melepasi batas 30 minit dalam pertarungannya dengan Queen, dan Bab #1017 mendedah bahawa kesan sampingan itu membuatnya menjadi bentuk bayi dengan fikiran orang tua.

Namun, dia merancang untuk kembali bertarung dengan penggunaan ubat ultra-regeneratif yang dimiliki Miyagi, oleh itu tidak dapat dipastikan apa kesan sampingan yang akan terjadi jika dia mengambil Rumble Ball kedua. Mungkinkah dia semakin muda dan lebih tua pada masa yang sama?

Sumber: CBR

Leave a Reply