One Piece: Sejarah, Lokasi Utama & Misteri Peta Dunia

  • Post category:Anime
One Piece: Sejarah, Lokasi Utama & Misteri Peta Dunia

One Piece Eiichiro Oda telah duduk di atas dunia anime dan manga untuk bahagian yang lebih baik dalam dua dekad, berjaya mencapai kejayaan di seluruh dunia. Salah satu aspek yang paling menarik dalam siri ini ialah pembinaan dunia, yang menyaingi J.R.R. Tolkien dan George R.R. Martin.

Bukan hanya ciptaan Oda yang dipenuhi dengan berbagai pulau yang dipenuhi dengan unsur-unsur fantastis, tetapi juga didukung oleh sejarah ribuan tahun, penuh dengan tarikan. Mari kita lihat apa yang menjadikan dunia One Piece dan petanya menjadi keajaiban pembinaan dunia, termasuk beberapa sejarah, misteri dan tempat utamanya.

Sejarah Dunia One Piece

Salah satu prinsip menjadikan dunia fantastis menjadi nyata adalah memberikannya sejarah. Ini memberikan pengertian bahawa dunia yang watak-watak itu wujud dalam bukan dibina di sekitar mereka tetapi sebaliknya adalah tempat yang wujud di luar naratif. One Piece tidak terkecuali daripada peraturan ini. Dengan ini, berikut adalah senarai ringkas beberapa peristiwa yang paling terkenal dalam sejarah masa lalu siri ini.

Pohon Pengetahuan (Tree of Knowledge) Ditanam

Peristiwa tertua yang diketahui dalam sejarah One Piece berlaku 5,000 tahun yang lalu ketika orang-orang kuno Ohara menanam Pohon Pengetahuan. Pokok ini menjadi asas operasi para ahli arkeologi di seluruh dunia ketika mereka berusaha untuk mengetahui rahsia Abad Void. Pohon Pengetahuan adalah tempat di mana Topi Jerami Nico Robin belajar membaca Poneglyphs. Ia kemudian dibakar ke tanah 22 tahun sebelum titik masa sekarang dalam kisah ini, dalam apa yang akan dikenali sebagai Insiden Ohara.

Shandora Dibangun

The Shandians membina Kota Emas 1100 tahun sebelum garis masa semasa. Awalnya terletak di pulau Jaya, kota itu kemudian diletupkan ke pulau Skypiea oleh Knock-up Stream.

Abad Kekosongan

Abad Void bermula 900 tahun sebelum garis masa One Piece terkini dan seperti namanya, berakhir 800 tahun yang lalu. Namanya berasal akibat tidak ada catatan mengenai kejadiannya, dan dilarang oleh Pemerintah Dunia untuk berusaha mengungkap rahsianya. (Lebih lanjut mengenai ini kemudian.)

Pembinaan Jambatan Tequila Wolf Bermula

700 tahun sebelum kisah kini, Jambatan Tequila Wolf mula dibina. Tugas ini masih dijalankan hingga sekarang dan dilaksanakan sepenuhnya melalui kerja hamba. Berikutan peristiwa busur Kepulauan Sabaody, Nico Robin dihantar ke sini oleh Bartholomew Kuma dan dipaksa menjadi hamba. Namun, dia dan budak-budak yang lain dibebaskan oleh tentera Revolusi. Masih belum terungkap jika jambatan tersebut masih dalam pembinaan.

Mont Blanc Noland Memulakan Perjalanannya

Dikenal sebagai Noland the Liar, Noland adalah petualang terkenal yang melintasi Grand Line beberapa kali. Suku Tontatta memujinya sebagai penyelamat kerana mempertahankan tanah mereka dari ‘manusia jahat.’ Namun, setelah kembali ke rumahnya, Kerajaan Lvneel, dia bermegah tentang mengunjungi Kota Emas di Jaya, hanya untuk tiba di pulau itu, dengan ditemani oleh Rajanya, dengan Kota Emas telah hilang. Kehilangan Shandora menyebabkan dia dilabel pembohong, dan dia segera dihukum mati akibatnya.

Kejadian Lembah Dewa (God Valley)

Melangkah ke hadapan dalam jangka masa, Insiden Lembah Dewa berlaku 38 tahun sebelum titik masa kini cerita. Peristiwa ini berlangsung di pulau yang tepat bernama God Valley, di mana Roger Pirates bergabung dengan Marine, yang dipimpin oleh Monkey D. Garp, untuk mengalahkan Rocks Pirates. Krew ini diketuai oleh Rocks D. Xebec, tokoh misteri yang belum diterokai sepenuhnya, dan anggotanya termasuk tiga Yonko masa depan, Whitebeard, Big Mom dan Kaido.

The Roger Pirates Tiba di Laugh Tale

Hanya 25 tahun sebelum titik terakhir dalam cerita ini, Roger Pirates menyelesaikan perjalanan terakhir mereka, tiba di pulau legenda Laugh Tale. Di sini, menurut Silvers Rayleigh, mereka mempelajari sejarah sebenar dunia. Setelah penemuan mereka tentang pulau mitos, Gol D. Roger menyerahkan diri ke marinir kerana mengalami penyakit terminal. Setahun setelah mendarat di Laugh Tale, pada masa pelaksanaannya dia menghasut Zaman Bajak Laut yang Hebat setelah mengumumkan adanya One Piece.

Misteri Dunia One Piece

Seperti juga Abad Void, misteri inti dari apa yang disebut “One Piece” dan bagaimana Blackbeard dapat mengumpulkan begitu banyak kekuatan Buah Iblis, dunia One Piece dipenuhi dengan pertanyaan yang tidak dijawab berkaitan dengan sejarah dan geografinya. Mari kita teliti beberapa elemen siri yang paling menarik.

Siapa Im?

Untuk sebilangan besar siri ini, dipercayai bahawa Pemerintah Dunia dipimpin oleh Gorosei, juga dikenal sebagai Five Elder Stars. Namun, semasa busur Reverie / Levely, terungkap bahawa Gorosei melayani individu yang hanya dikenali sebagai Im. Tokoh bayangan ini duduk di atas Arasy Kosong, tempat duduk yang dikatakan kosong untuk menjaga keamanan dan ketenteraman.

Apakah Sejarah Sebenar Dunia?

Peristiwa Abad Void telah menarik minat peminat siri ini sejak pertama kali diperkenalkan. Selama abad ini, diyakini bahawa satu Kerajaan Besar memerintah sebagian besar dunia tetapi digulingkan akibat perang yang diperjuangkan antara sekumpulan 20 kerajaan yang terpisah, yang pemerintahnya membentuk Pemerintah Dunia kemudian.

Selama ini, Senjata Kuno telah dicipta. The Abad Void juga dikatakan mempunyai hubungan dengan ‘Will of D’ dan Land of Wano. Satu-satunya catatan masa ini direkodkan di Poneglyph, ditulis dalam bahasa yang hanya dapat dibaca oleh satu orang hidup, Nico Robin yang disebutkan di atas. Walaupun Roger Pirates dapat mengungkap kebenaran ini, bekas kru Silvers Rayleigh kelihatan enggan membicarakan apa yang mereka dapati.

Lokasi Utama Di Dunia One Piece

Peta One Piece membentang luas kawasan perairan dan banyak pulau, besar dan kecil – sempurna untuk menempatkan sebuah epik berasaskan lanun dan para pahlawan dan penjahat pelayaran. Inilah bagaimana dunia itu terbahagi dan beberapa lokasinya yang paling terkenal.

Lautan-lautan Biru (Blues)

Dunia One Piece terbahagi kepada empat lautan besar, yang dikenal sebagai Biru (Blues): Biru Utara, Biru Timur, Biru Selatan dan Biru Barat. Ketika Grand Line dan Red Line memisahkan lautan ini, perjalanan antara masing-masing adalah tugas yang susah.

Garis Merah

Garis Merah adalah benua besar yang merangkumi seluruh dunia, tegak lurus dengan Grand Line. Ia membentang sejauh 10,000 meter di bawah lautan dan memanjang ke atas awan. Di atas Garis Merah, terletaknya Ibu Kota Dunia, Mary Geoise. Mary Geoise adalah kediaman para bangsawan dunia, ditinggikan daripada seluruh dunia.

The Grand Line

The Grand Line adalah hamparan lautan yang melilit khatulistiwa dan merupakan lokasi utama bagi sebahagian besar One Piece . The Grand Line dipisahkan menjadi dua bahagian: Paradise, separuh pertama dan pengaturan peristiwa pra-waktu melangkau masa, dan Dunia Baru, di mana peristiwa semasa cerita sedang berlangsung. Melintasi Grand Line adalah tujuan utama banyak lanun dan penuh dengan pulau-pulau yang indah dan fenomena cuaca yang tidak dijangka.

Laugh Tale

Laugh Tale adalah pulau terakhir di Grand Line dan tidak dapat dijumpai melalui Log Pose. Untuk mencari Laugh Tale, seseorang mesti mencari dan menerjemahkan empat Poneglyph merah, juga dikenali sebagai Road Poneglyph. Di Laugh Tale, rahsia ‘Sejarah Benar’ dunia bersama dengan One Piece, dikatakan berada. Mencapai tempat mitos ini adalah impian Kapten Topi Jerami Monkey D. Luffy – antara lain -, dan melakukannya bukan sahaja akan membongkar rahsia harta karun tetapi juga menobatkannya sebagai Raja Bajak Laut. Peminat telah menunggu lebih dari 20 tahun untuk melihat Luffy mencapai impian ini, dan mereka masih mempunyai beberapa lagi, sekurang-kurangnya.

Sumber: CBR

Leave a Reply

This Post Has One Comment