One Piece Vol. 97 Recap & Spoilers: Serbuan pada Sarang Kaido’s Bermula!

  • Post category:Anime
One Piece Vol. 97 Recap & Spoilers: Serbuan pada Sarang Kaido’s Bermula!

AMARAN: Berikut ini mengandungi spoiler untuk One Piece Volume 97, oleh Eiichiro Oda, Stephen Paul dan Vanessa Satone.

Volume manga One Piece terbaru telah mengubah permainan untuk busur Wano ketika tahap ketiga jalan cerita mencapai kemuncaknya. Jilid sebelumnya saksikan Kanjuro yang khianat membuat pengkhianatannya terhadap pasukan Kozuki, sementara persekutuan Luffy antara Bajak Laut Topi Jerami, Bajak Laut Heart Trafalgar D. Law dan Bajak Laut Kid Eustass Kid menyerang pasukan Orochi untuk membanjiri dan membebaskan Wano dari pemerintahan shogun zalimnya – Kaido.

Dengan busur memasuki penamatan epiknya, jilid ke-97 One Piece sudah menolak jalan cerita ke tahap yang epik. Berikut adalah ringkasan yang penuh dengan spoiler mengenai apa yang berlaku.

Pertempuran Untuk Onigashima Dibuka Dengan Pertempuran Laut

Dalam Vol. 97, pertempuran awal di laut bermula dengan Luffy, Trafalgar dan Eustass menangkis serangan pasukan Kaido. Walaupun bilangan senjata mereka tidak sebanyak musuh, kebolehan individu mereka berjaya menyata-ratakan perbezaan mereka. Namun, ketika Kyoshiro, tuan Yakuza, tiba, pasukan Kaido menganggap mereka memiliki kelebihan. Tetapi apabila Kyoshiro memotong meriam Kaido, mereka menyedari bahawa semuanya tidak seperti yang disangkakan.

Dan memang demikian. Dalam jilid sebelumnya, terdedah bahawa Kyoshiro, bos yakuza yang sepertinya membunuh Kozuki Hiyori, sebenarnya Denjiro, setia kepada Kozuki Oden dan telah menyusup masuk ke dalam pasukan Orochi, menunggu bertahun-tahun untuk masa yang tepat untuk membalas dendamnya. Namun, Denjiro bukan hanya mematikan kapal Orochi. Dia juga membebaskan banyak orang setia Oden yang dipenjara untuk bertarung di bawahnya — 1,200 orang, tepatnya.

Denjiro juga mengungkapkan bahawa Orochi, walaupun mengetahui rancangannya, bertindak jauh terlambat. Sebilangan besar pahlawan itu telah tiba di kedudukan masing-masing, dengan Orochi menenggelamkan kapal yang lebih lambat di armada. Ini menjadikan jumlah tentera menjadi 5,400 — kekuatan yang menembusi gelombang awal pasukan Orochi. Sebab Kin’emon berpendapat bahawa armada itu telah meninggalkan mereka adalah kerana dia telah pergi ke tempat pertemuan yang salah.

Sementara Kanjuro akhirnya menculik Momonosuke, pertempuran bertukar memihak Luffy ketika Jimbei — yang terakhir muncul semasa busur Whole Cake Island — muncul untuk menyertai serangan itu. Ketika kumpulan itu mengumpulkan diri, kru Topi Jerami menjadi barisan pertahanan pertama di Tori Gates, membuka jurang dalam pertahanan Orochi dan Kaido. Sebaik sahaja mereka sampai di destinasi mereka, mendapati kawasan itu dipenuhi dengan pengawal mabuk, mereka menenggelamkan kapal di belakang mereka. Tidak ada jalan balik dari ini.

Serangan Onigashima Naik ke Tahap Seterusnya

Sementara Orochi minum dan leka, Kin’emon dan anggota tentera Oden yang lain memulakan serangan di Onigashima. Trafalgar menghantar kapalnya di bawah air sementara Chopper masuk ke dalam kereta kebal – semua orang sudah siap and bersedia untuk menewaskan pasukan Orochi dan Kaido. Walau bagaimanapun, sebarang percubaan watak-watak utama Topi Jerami dan Kid Pirate untuk menyelinap melalui orang ramai musnah apabila Luffy melihat anak buah Orochi makan makanan yang lazat. Dia teringatkan bagaimana orang lain di Wano kelaparan atau ditawarkan makanan beracun. Kemarahan ini mendorongnya untuk memulakan perkelahian di sana. Dia disertai oleh Zoro yang sama marahnya.

Malangnya, mereka melakukan kesalahan memulakan pertempuran dekat kru Queen, salah satu Tobi Roppo Kaido. Namun, apabila Luffy dan Zoro dibanjiri oleh angka, begitu juga Scratchman Apoo, Kid masuk dan akhirnya meratakan padang permainan. Dia disertai oleh Killer. Sementara mereka berjaya menarik diri dan masuk ke istana, Apoo mengejar – hanya untuk diserang Marco the Phoenix, bekas Komandan Divisyen Pertama Bajak Laut Whitebeard kemudian.

Sementara itu, tentera yang lain menyusup ke dewan sarang Kaido yang tenang. Chopper akhirnya mengemudikan kereta kebalnya melalui anak buah Big Mom yang mengejar mereka, menuntut mereka menyerahkan Luffy. Sepanjang masa, kru yang lain diam-diam menerobos benteng-benteng Kaido, semakin dekat dengan ruang tengah. Sementara itu, Luffy menghadapi enam anggota Tobi Roppo sendirian. Dia bertempur dengan bersungguh-sungguh dan tidak lama kemudian dibantu oleh Yamato – anak lelaki Kaido. Walaupun dicatatkan sebagai perempuan ketika dilahirkan, Yamato mengakui bahawa dia telah mengidolakan Oden sejak menyaksikan ayahnya membunuhnya – cinta yang tumbuh setelah menemui jurnal Oden.

Orochi diberitahu oleh Kanjuro tentang Kin’emon yang masih hidup, yang menyebabkan Orochi mulakan serangan liar. Dia memutuskan untuk menyalibkan Momonosuke, yang telah dibawa ke hadapannya dan Kaido, di atas pentas. Sementara Orochi mendedahkan rahsia di sebalik rancangan Kin’emon kepada seluruh tenteranya dalam keadaan mabuk, pelbagai anggota pasukan penyerang menyusup ke dalam orang ramai, mengadun masuk sambil menatap dalam ngeri. Sementara itu, Kaido mengambil masa untuk mengumumkan rancangan barunya: Projek Onigashima Baru.

Sumber: CBR

Leave a Reply