Spirited Away Versi Amerika Membuat Perubahan BESAR ke Penamatan

  • Post category:Anime
Spirited Away Versi Amerika Membuat Perubahan BESAR ke Penamatan

Peminat Studio Ghibli di seluruh dunia sedang menyambut ulang tahun ke-20 karya agung Hayao Miyazaki, dan pemenang Anugerah Akademi, Spirited Away. Bagi kebanyakan peminat Amerika Utara, Spirited Away adalah filem yang memperkenalkan mereka ke dunia Ghibli kerana Walt Disney Pictures melepaskannya di video rumah pada tahun 2003. Ketua Pixar masa itu, John Lasseter, seorang peminat dan rakan Miyazaki selama bertahun-tahun, memujuk Disney untuk mengambil hak pengedaran di Amerika Utara.

Lasseter juga membantu dub Inggeris filem itu dan membuat beberapa perubahan kepada pelepasan Amerika Utara itu. Sebilangan besar daripadanya kecil, seperti penambahan perbualan latar belakang. Namun, perubahan terbesar yang dibuat Disney pada versinya berlaku pada penamatan filem, yang mungkin juga tidak disedari oleh beberapa peminat lama.

Ketika Chihiro keluar dari dunia roh dan bersatu kembali dengan ibu bapanya dalam penamatan edisi Amerika Spirited Away, ayahnya Axio mengatakan kepadanya, “Sekolah baru dan rumah baru, itu adalah agak menakutkan. ” Dia menjawab dengan “Saya rasa saya dapat mengatasinya.” dengan keyakinan dalam nada suaranya. Ini menjadikan filem ini berpusing sepenuhnya kerana pada mulanya dia kecewa kerana keluarganya sedang berpindah dan dia akan bersekolah di sekolah baru di mana dia harus mencari teman baru. Tetapi setelah melalui rollercoaster emosi dan fizikal yang terjadi dalam peristiwa filem ini, dia tampil lebih kuat dan lebih bersedia untuk apa yang akan terjadi di dunia nyata.

Kata-kata terakhir ini dengan baik merangkumi pengembaraan epik Chihiro, di mana dia mengatasi pelbagai rintangan demi bersatu kembali dengan orang tuanya. Walau bagaimanapun, ia sebenarnya ditambahkan ke versi dub bahasa Inggeris dan bukan dibawa dari versi asal Miyazaki. Miyazaki sendiri mengesahkan bahawa ketika dia kembali ke kereta orang tuanya, Chihiro tidak mengingati peristiwa yang berlaku di dunia roh itu.

Dia juga mengesahkan bahawa filem itu tidak seperti The Wizard of Oz, di mana pengembaraan Dorothy ternyata adalah mimpi sepanjang masa itu. Dalam Spirited Away, beberapa petunjuk ditumpukan ke dalam adegan yang menunjukkan bahawa masa telah berlalu, seperti lebih banyak rumput tumbuh di pintu masuk terowong, debu dan daun di atas kereta, dan pengikat rambut Chihiro yang diberikan kepadanya oleh roh penyihir Zeniba kelihatan berkilauan.

Miyazaki juga berkata bahawa walaupun Chihiro mungkin tidak mengingati apa yang terjadi dengan segera, kenangan itu mungkin akan kembali kepadanya di masa depan. Ketika menonton filem versi Amerika atau Jepun itu, Chihiro tidak mengingati sejarahnya dengan roh dibina di sekitar klimaks. Ketika dibawa kembali ke rumah mandi oleh Haku (dengan nama panggilan Sen) dia menyedari bahawa Haku adalah roh sungai Kohaku dan dia menyelamatkannya apabila dia terjatuh ke dalamnya ketika dia masih kecil. Menemui kebenaran ini juga membebaskan Haku dari mantera si penyihir Yubaba, kakak Zeniba. Sekiranya ingatan bahawa dia diselamatkan oleh Haku dapat kembali padanya, maka pengalamannya di rumah mandian pasti akan akhirnya.

Walaupun beberapa penyokong Miyazaki mungkin tidak menyukai bahawa Disney menambahkan kata-kata terakhir itu untuk dub Inggeris itu, sekurang-kurangnya ia memberikan penutupan filem untuk penonton Amerika. Sekiranya mereka beri kesan bahawa Chihiro tidak mengingati apa yang baru terjadi, maka akhirnya, filem itu mungkin tidak akan diterima dengan sebaik seperti dengan penonton Jepun.

Walaupun Miyazaki keluar dari persaraan (sekali lagi) untuk mengerjakan filem tayangan lain, sekuel Spirited Away belum diumumkan dan adalah berkemungkinan kecil, maksudnya kehidupan Chihiro di masa depan setelah waktunya di dunia roh akan tetap tidak diketahui secara rasmi. Walau apapun, nampaknya dia sama ada mengingati kembali pengembaraannya atau harus menunggu untuk mengingatnya; mungkin, pengalamannya akan kembali kepadanya apabila diperlukan.

Sumber: CBR

Leave a Reply