Tanjiro Demon Slayer vs. Zoro One Piece – Pendekar Pedang Mana yang Menang?

  • Post category:Anime
Tanjiro Demon Slayer vs. Zoro One Piece – Pendekar Pedang Mana yang Menang?

Dunia anime penuh dengan watak menarik yang bertarung dengan pedang, biasanya katana Jepun atau pedang lebar gaya barat. Demon Slayer telah memperkenalkan peminat anime kepada pendekar kegemaran baru: Tanjiro Kamado, seorang budak baik hati yang berjuang bukan untuk membalas dendam tetapi untuk keadilan, dan untuk memulihkan kemanusiaan adiknya Nezuko. Untuk memastikan kemahirannya tetap tajam, dia memerlukan pasangan sparring yang kuat.

Salah satu watak terawal yang muncul dalam One Piece adalah Roronoa Zoro yang legenda, pemburu lanun yang dirinya menjadi lanun setelah bertemu dengan Monkey D. Luffy. Dia berhasrat untuk menjadi pendekar pedang terunggul di dunia, tetapi apa yang akan terjadi jika dia menguji dirinya dengan melawan pedekar pedang, Tanjiro?

Kemahiran Pedang Tanjiro sebagai Demon Slayer

Demon Slayer Tanjiro adalah pemula dalam pertempuran pedang dibandingkan dengan Zoro, tetapi dia berusaha keras untuk menebus kehilangan masa. Selepas transformasi Nezuko, Tanjiro menemui seorang pengajar dan berlatih dengan gigih untuk mempelajari cara kehidupan Demon Slayer Corps. Dia belajar bagaimana memaksimumkan kecekapan oksigennya sambil menghirup udara yang tipis, mengelak perangkap di hutan gunung, malah memotong batu kepada separuh dengan pedang. Dia berjaya lulus ujian terakhirnya, dan kemudian pisau Nichirin terakhirnya dibuat.

Tanjiro boleh menggunakan bentuk pernafasan air dalam pertempuran, memberinya gerakan yang lancar dan elegan dalam pertempuran untuk menyerang dan bertahan. Seperti yang dijangkakan, teknik ini berfungsi lebih baik di dalam air. Tetapi air bukan satu-satunya elemen Tanjiro. Keluarganya telah menjual arang selama beberapa generasi, dan melalui ayahnya Tanjuro, Tanjiro boleh menggunakan gerakan api yang memberi penghormatan kepada Dewa Api. Dia pertama kali menggunakan teknik ini melawan iblis labah-labah Rui dan mungkin membuka potensi sebenarnya dengan bantuan keluarga Kyojuro Rengoku sementara Demon Slayer berterus.

Malah hidung Tanjiro adalah aset dalam pertempuran. Dia dapat mengesan manusia dan iblis dengan aroma saja, menghidu “benang terbuka” dalam pertengkaran. Tanjiro mengesan dengan tepat pergerakan dan teknik lawan, mencari masa yang tepat untuk melakukan serangan balas. Malah syaitan yang kuat terdedah kepada kemampuan ini, sering terlambat untuk menutup pembukaan dalam teknik mereka dan melindungi diri mereka sendiri. Digabungkan dengan bentuk pernafasan air dan api Dewa Api, Tanjiro adalah lawan yang amat dahsyat.

Kemahiran Pedang Zoro sebagai Samurai Topi Jerami dalam One Piece

Kemampuan Roronoa Zoro telah bertambah baik dengan stabil selama perjalanan cerita One Piece , tetapi sejak awal lagi dia telah membuktikan dirinya sebagai pendekar yang kuat dan kreatif. Malah Dracule Mihawk yang amat kuat telah mengakui kemampuan Zoro dan percaya pada potensinya, yang banyak mengatakannya. Tidak seperti Tanjiro, Zoro telah berlatih dengan pedang sejak kecil. Dia telah belajar bagaimana memotong dan bagaimana tidak memotong, yang bermaksud dia selalu mempunyai kawalan dan tujuan dalam hayunannya. Zoro adalah pejuang yang kuat dan berwawasan.

Pendekar One Piece itu terkenal kerana menggunakan tiga pedang sekaligus dalam pertempuran, dengan satu di setiap tangan dan yang ketiga dipegang dalam gigitannya. Dia melakukan pelbagai gerakan dengan trio senjata ini dan dapat menggunakan dua atau hanya satu jika keadaan memerlukannya (atau sebanyak sembilan). Zoro telah belajar memotong apa sahaja dengan pengalaman dan latihan yang cukup, seperti ketika dia memotong tubuh logam Mr. One dan malah api pada suatu ketika.

Ini juga membantu Zoro memiliki kekuatan fizikal yang besar untuk saiznya, bersama dengan kepantasan, refleks, ketangkasan dan daya tahan yang luar biasa. Lebih dari sekali, Zoro telah dipotong atau dipukul sampai di ambang kematian, tetapi tetap berdegil bangun dan terus berjuang lama setelah orang lain melarikan diri atau ditewaskan. Zoro memiliki kemampuan untuk menandingi Luffy, Goku, atau pahlawan shonen lain.

Tanjiro Demon Slayer Vs Zoro One Piece – Siapa yang Menang?

Tanjiro tidak akan dapat mengalahkan tiga pedang Zoro dengan hanya satu, jadi dia harus menggunakan bentuk pernafasan air paling maju yang dia tahu untuk memberi tekanan kepada Zoro dengan gerakannya yang elegan. Pahlawan One Piece itu pasti memerlukan ketiga-tiga bilah pedangnya untuk bertahan, dan gerakan terbaik Tanjiro dapat menolong meniadakan teknik ofensif tandatangannya, seperti Oni Giri.

Protagonis Demon Slayer juga dapat menolak kelebihan kecilnya dengan serangan apinya, tetapi dia akan disambut dengan kejutan. Zoro dapat menembusi api, yang akan sepenuhnya menangani gerakan terbaik Tanjiro. Menggunakan kelajuan, kekuatan dan ketangkasan maksimumnya, Zoro dapat melancarkan serangan balas. Tanjiro boleh membalas jika dia mengesan benang terbukanya, tetapi itu tidak akan terjadi. Zoro terlalu kuat dan dapat mengatasi Tanjiro walaupun mengalami kecederaan. Zoro akan menghancurkannya, dan pembunuh iblis muda itu akan menyerah. Pendekar pedang One Piece itu akan menjadi pemenang di sini.

Sumber: CBR

Leave a Reply